*DixXon- Tv, film & mycket mer...*

Alla inlägg under januari 2011

Av Sofia - 26 januari 2011 16:15

Ja måste berätta en sak som ja har dåligt samvete för som jag täbnkte på igår. När jag skulle åka till veterinären så åkte jag förbi huset vi ska flytta till. Precis nedanför huset som vi ska bo låg en påkörd räv på vägen. Ja tycker verkligen så synd om påkörda djur, att ingen som bor där kan ta den av vägen. Men samtidigt så tänkte jag: En mindre räv att oroa sig för!! Hur fasen kunde ja tänka så? Detta kanske låter lite överdrivet men ja vet ju att rävar kan skada katter och ja e mer rädd om mina katter än en räv! Men ändå har ja dåligt smavete, den stackars lilla räven har ju inte gjort nån nåt! :(


Rävar kan vara riktigt fina när dom är friska och har lite hull! 


Av Sofia - 26 januari 2011 15:35

Och då menar ja alltså mer tokig än det jag redan är! Det här med att gå ner i vikt är egentligen inte höjdare alls men ja behöver ju!! Ja sitter och funderar på mat hela tiden nästan, kommer snart bli heltokig. När man besöker en massa nya bloggar så hittar man alltid bilder på nåt gott, så folk sluta lägg upp bilder på sötsaker!!! ;)


Idag har jag ätit 2 ägg och 2 kiwi till mellanmål. Ja är faktiskt inte hungrig men ändå e ja sugen på nåt gott. Finns det nån där ute som har samma problem som ja eller är ja helt ensam i "sugenpåsötsaker" världen?

Av Sofia - 26 januari 2011 14:24

Såg ni på något av Sofia´s änglar eller Den hemlige miljonären? Jag gillade dom bägge två men den hemlige miljonären kommer ja definitvt fortsätta se. Tyckte det va bra att en kille som honom fick ut och se lite vad som händer i Stockholm. Tyckte han va beundrandsvärt trovärdig. Gillade verkligen alla han besökte men den lilla tanten blev min absoluta favorit! Många av programmen påminner om amerikanska men det gör inte så mycket, kul att se att det finns folk som bryr sig i Sverige med! Bra jobbat kanal 5!

Av Sofia - 26 januari 2011 13:57

Eftersom hon nu är kastrerad så kan ja nog inte kalla henne bebis så mkt längre men hon är verkligen så vacker. Det är något speciellt med svarta katter, de påminner mig om en svarta panterar, och dom är otroligt vackra djur!


Idag mår hon mycket bättre och är på väg tilbaka att bli sig själv. Tänk att denna lilla sötnosen egentligen skulle ha varit skjuten nu. Det gör mig så ont när ja tänker på det!

   


Av Sofia - 26 januari 2011 13:55

Solen ger verkligen en energi som man behöver ibland. Finns det någon där ute som inte längtar till våren? I såna fall måste ni nog vara lite koko ;) Vet ni att man behöver ha 15 minuters sol för att få i sig alla d-vitaminer för en dag?! Så ut i solen med er!  

Av Sofia - 26 januari 2011 13:08

Ja härom kvällen testade jag att göra torilla pizza för första gången och dom blev grymt goda. De enda onyttiga på är egentligen mozzarella osten och det tunna tortilla brödet, så det e ganska nyttigt ändå :)


Så här gjorde jag:

La ut två tortilla bröd på en plåt. Satte på ugnen på 175-200 grader


Variant 1: Smetade ut tacosås på brödet och skivor av rödlök

Variant 2: Smetade ut pesto och sedan la över ruccola



Variant 1: La på bitar av mozarella, körsbärstomater, jalapeno bitar och paprika

Variant 2: La även på denna lite rödlök, mozzarella och skivor av tomat


Kryddade bägge med oregano och lite cayenne. När dom var klara och ut ur ugnen, kryddade ja med lite krossat havssalt



Resultatet blev så här: Varianten nr 2, den till vänster på nedre bilden blev godast. Den hade mest blandad smak. Den andra blev väldigt tomatig men jag gillade styrkan på den. Super gott och hur enkelt som helst! Tortilla storleken jag använde var men mellersta men vill man ha större eller mindre så kan man ju välja andra storlekar på tortillan :)


 

Av Sofia - 26 januari 2011 11:32

Eftersom jag ganska nyligen har läst en del kurser om hur man skriver rätt, hur man "designar sin text" osv så tänkte jag här skriva ett inlägg om hur du ska göra för att folk ska läsa din text, inte bara besöka din blogg!


1. Ofta kanske många av oss har en del besökare men ofta är det inte många kommentarer, det kan bero på två saker: Antingen ser din blogg för ointressant ut så folk tittar bara och sen ut igen eller så skriver du inte saker folk tycker är intressanta. Nr 2 går egentligen inte att göra mkt åt, du skriver ju om det du skriver om men 1:an går att göra mycket åt så här kommer lite tips.


* Skaffa en header, om du inte redan har det. Helst ska den vara 790px bred och mellan 200-350px hög. Se gärna till att göra den personlig så folk vet vad de har att vänta av din blogg ex. gillar du hästar så ta med en häst men inte bara hästar utan gärna en bild av dig själv eller andra saker med.


Ps. Glöm inte att ha en bakgrund som passar din header


* Skriv inte med blandade färger och storlekar i texten. Det förvirrar folks ögon och gör att dom inte kommer läsa texten (i alla fall 95% av dom) Att ha en annan storlek på rubrik är okej men inte massa blandat i texten, ex:


Hej!

Jag heter Lisa

Och är 26 år

Jag läser till undersköterska

Och jag gillar hundar


Mycket förvirrande för ögonen och man orkar oftast inte ens börja läsa texten.


2. Längden på inlägg kan vara svårt men tänk på att blanda. Har varit inne på många bloggar nu på senaste och bara sett hyper långa inlägg. Många orkar inte ens börja läsa en blgog som du inte än vet om den är intressant. Så skriv blandade längd på inläggen. Har du skrivit 2 långa, så skriv 2 korta.


Tänk också på att inte blanda vänster/höger/centrerad text


3. Bilder är väldigt populärt på bloggar men man ska tänka på vad man lägger ut för bilder. Många lägger ut bilder på sina nakna barn osv. Inget bra alls! Det florerar så många pedofiler på bloggar att det är skrämmande. Tänk noga på vilka bilder du lägger ut när det kommer till barn. Blanda gärna typ av bilder du lägger upp och se till att bilden är rätt vänd. Ingen orkar se och sitta på bilder som ligger på sniskan. Lägg inte bilder i varje inlägg, det kan bli tjatigt. Jag lägg inte bara bilder på dig själv, när du funderar på det: Vem är egentligen intresserad av att se bilder av dig? Kanske någon ibland, typ Dagens outfit, de bilderna handlar ju egentligen inte om dig utan om vad du har på dig.


4. Vad ska man skriva om på bloggen?

Ja denna diskussionen har vi haft länge i skolan. Vad är egentligen populärast att skriva om? Har du en typ av intresseblogg ex hästar, film el mode så blanda gärna med annat också! Man vill ju gärna ha läsare även om de inte gillar då ex mode. Funderingar över saker har visat sig väldigt populärt men det kan också vara svårt att skriva om ibland. Även här ska man blanda sitt skrivande. Försök att lägga ihop dina intresse, ditt liv och dina funderingar så skulle man nog få ihop en ganska bra blogg! :)


5. Besök de som besöker dig. Ett väldigt viktigt tips för att få läsare är att besöka dom söker kommenterar i din blogg. Skriv något tillbaka i deras blogg annars hittar dom inte tillbaka till din och på sådana sätt får man ofta många trogna läsare. Skriver dom i din men inte du i deras så är det troligt att de aldrig mer skriver något i din!


6. Sammanfattning:

Tänk på att blanda vad du skriver och dina bilder men ändå inte FÖR mycket. Försök ha en gräns till vad du inte ska skriva och vad du tycker är roligt att skriva. Blanda längden på inlägg och försök hålla nere med färger och storlek på texten!


Om man har 20 kr över i månaden så tycker jag också att ni ska köpa bort reklamen. Ibland tar den för mkt uppmärksamhet med alla blinkningar osv


Ni som har en blogg som ni är lite osäkra på vad ni ska göra för att få den bättre osv får gärna höra av sig till mig så jag jag kolla lite :) Bara för kursen skull så skulle det kunna vara kul för mig och kanske löna sig för dig!   

Av Sofia - 26 januari 2011 11:19

För det första så fick jag lite ångest och funderingar över det med Facebook igen. Ja vet liksom inte var ja ska börja ta bort och vilka ja ska behålla! Det gör att det börjar krypa i mig och att ja inte ens kan sitta still, alltså inte jsut om FB men såna tankar som gör att ja inte kan bestämma mig! Sedan fick ja panik när ja insåg att vi ganska snart måste skaffa en bil, eftersom vi ska flytta till "landet". Just nu tillåter inte ekonomin nåt men bil måste vi ju ha!! Sedan fick ja smått panik när ja insåg att ja inte gör nån nytta på dagarna, visst jag: Tar hand om djuren, städar, diskar, tvättar och ja all hushållsgöra men i övrigt så sitter jag llänge och tänker på saker ja ska göra men gör dom inte!! Detta stör mig något enormt för så här är inte ja egentligen...


Varför förändras man till något man inte vill bli???!! 

Presentation


Jag heter Sofia & är 26 år. Bloggar om allt som händer mig och min familj som består av 2 hundar & 6 katter!

Omröstning

Hur gammal är du?
 10-15
 15-20
 20-25
 25-30
 30 eller äldre

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen


Skapa flashcards