*DixXon- Tv, film & mycket mer...*

Direktlänk till inlägg 26 januari 2011

Lär dig blogga på rätt sätt!

Av Sofia - 26 januari 2011 11:32

Eftersom jag ganska nyligen har läst en del kurser om hur man skriver rätt, hur man "designar sin text" osv så tänkte jag här skriva ett inlägg om hur du ska göra för att folk ska läsa din text, inte bara besöka din blogg!


1. Ofta kanske många av oss har en del besökare men ofta är det inte många kommentarer, det kan bero på två saker: Antingen ser din blogg för ointressant ut så folk tittar bara och sen ut igen eller så skriver du inte saker folk tycker är intressanta. Nr 2 går egentligen inte att göra mkt åt, du skriver ju om det du skriver om men 1:an går att göra mycket åt så här kommer lite tips.


* Skaffa en header, om du inte redan har det. Helst ska den vara 790px bred och mellan 200-350px hög. Se gärna till att göra den personlig så folk vet vad de har att vänta av din blogg ex. gillar du hästar så ta med en häst men inte bara hästar utan gärna en bild av dig själv eller andra saker med.


Ps. Glöm inte att ha en bakgrund som passar din header


* Skriv inte med blandade färger och storlekar i texten. Det förvirrar folks ögon och gör att dom inte kommer läsa texten (i alla fall 95% av dom) Att ha en annan storlek på rubrik är okej men inte massa blandat i texten, ex:


Hej!

Jag heter Lisa

Och är 26 år

Jag läser till undersköterska

Och jag gillar hundar


Mycket förvirrande för ögonen och man orkar oftast inte ens börja läsa texten.


2. Längden på inlägg kan vara svårt men tänk på att blanda. Har varit inne på många bloggar nu på senaste och bara sett hyper långa inlägg. Många orkar inte ens börja läsa en blgog som du inte än vet om den är intressant. Så skriv blandade längd på inläggen. Har du skrivit 2 långa, så skriv 2 korta.


Tänk också på att inte blanda vänster/höger/centrerad text


3. Bilder är väldigt populärt på bloggar men man ska tänka på vad man lägger ut för bilder. Många lägger ut bilder på sina nakna barn osv. Inget bra alls! Det florerar så många pedofiler på bloggar att det är skrämmande. Tänk noga på vilka bilder du lägger ut när det kommer till barn. Blanda gärna typ av bilder du lägger upp och se till att bilden är rätt vänd. Ingen orkar se och sitta på bilder som ligger på sniskan. Lägg inte bilder i varje inlägg, det kan bli tjatigt. Jag lägg inte bara bilder på dig själv, när du funderar på det: Vem är egentligen intresserad av att se bilder av dig? Kanske någon ibland, typ Dagens outfit, de bilderna handlar ju egentligen inte om dig utan om vad du har på dig.


4. Vad ska man skriva om på bloggen?

Ja denna diskussionen har vi haft länge i skolan. Vad är egentligen populärast att skriva om? Har du en typ av intresseblogg ex hästar, film el mode så blanda gärna med annat också! Man vill ju gärna ha läsare även om de inte gillar då ex mode. Funderingar över saker har visat sig väldigt populärt men det kan också vara svårt att skriva om ibland. Även här ska man blanda sitt skrivande. Försök att lägga ihop dina intresse, ditt liv och dina funderingar så skulle man nog få ihop en ganska bra blogg! :)


5. Besök de som besöker dig. Ett väldigt viktigt tips för att få läsare är att besöka dom söker kommenterar i din blogg. Skriv något tillbaka i deras blogg annars hittar dom inte tillbaka till din och på sådana sätt får man ofta många trogna läsare. Skriver dom i din men inte du i deras så är det troligt att de aldrig mer skriver något i din!


6. Sammanfattning:

Tänk på att blanda vad du skriver och dina bilder men ändå inte FÖR mycket. Försök ha en gräns till vad du inte ska skriva och vad du tycker är roligt att skriva. Blanda längden på inlägg och försök hålla nere med färger och storlek på texten!


Om man har 20 kr över i månaden så tycker jag också att ni ska köpa bort reklamen. Ibland tar den för mkt uppmärksamhet med alla blinkningar osv


Ni som har en blogg som ni är lite osäkra på vad ni ska göra för att få den bättre osv får gärna höra av sig till mig så jag jag kolla lite :) Bara för kursen skull så skulle det kunna vara kul för mig och kanske löna sig för dig!   

 
 
jhani

jhani

26 januari 2011 12:49

Tack snälla =)

hoppas du har en fin em! =)

http://jhani.bloggplatsen.se

 
Kiia

Kiia

26 januari 2011 12:58

Tack för tipsen :) ska kolla lite mer och se om det är någge mer jag kan fixa med... Lust att kolla du oxå o tipsa om du kommer på något?

http://MizzModig.bloggplatsen.se

 
Nina

Nina

26 januari 2011 13:14

Jag är dum med fantasin, men försöker att variera utseendet och innehållet i min blogg så den ska passa in, men det verkar inte alltid fungera. Du får gärna kika in och komma med tips och ideér. :)

http://www.ninisssen.bloggplatsen.se

 
LiLo

LiLo

26 januari 2011 13:18

Svårt det där när man är helt bäng i skallen vad det gäller att göra annat än att skriva. Jag är rätt nöjd med mina inlägg, längd och variation. Allt detta andra, header, pingar, taggar m.m är totalt obegripligt (och jag har inget intresse av att lära mig heller, faktiskt) samtidigt som jag gärna vill ha fler läsare...
Men här är det snyggt och trevligt, minsann!
Men jag har faktiskt ett tips, det finns de som har väldigt mörk bakgrund och ljus eller färgad text, som kan vara mycket svåra och jobbiga att läsa, dom hoppar jag alltid över.
Ha det gott

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

 
Nina

Nina

26 januari 2011 13:26

Tack för det snabba och bra tipsen. Väntade mig inte svar så snabbt. Ska tänka på det.

http://www.ninisssen.bloggplatsen.se

 
Nina

Nina

26 januari 2011 14:01

Jag vill gärna ha en helt annan header, du får gärna hjälpa mig, har två små marsvin som också gärna får vara med på ett hörn. :)

http://www.ninisssen.bloggplatsen.se

 
carmar

carmar

26 januari 2011 14:59

tack för tipsen. Har svårt att komma på saker att skriva om men får försöka bli bättre. och fixa ny header. besök mig gärna och ge mer tips och trix!

http://www.carmar.bloggplatsen.se

 
Miimz

Miimz

26 januari 2011 15:27

Tack för de superbra tipsen! Ska ta mig en titt på min blogg och se om någonting kan läggas till eller ändras :)

http://miimz.bloggplatsen.se

 
Amina

Amina

26 januari 2011 15:53

Bra tips det där :) Vad har du att säga om min blogg? :)

http://miss4m4s0.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 27 september 2012 15:08

Ja bloggar på en annan adress just nu, besök mig gärna där      http://bian.bloggplatsen.se ...

Av Sofia - 29 mars 2012 10:55

Känner att mina rubriker inte är allt för roliga men det e ju sanning i alla fall!   Igår var ju min ledig onsdag o ja gjorde stan med Matilda. Fick köpt allt ja vill ha till huset: Hylla till källaren, lampa, svartatavlanfärg, mörkläggninsgardiner o...

Av Sofia - 28 mars 2012 11:44

Varför i helsike e inte vädret bra idag då?? Så typiskt när ja hade tänkt greja på utsidan lite... Man får ta alla dagar man kan för sånt när man har hus :) Om en stund ska ja åka in o handla shoppa lite saker till huset. Sov första natten med en ny ...

Av Sofia - 27 mars 2012 11:53

Idag är det tisdag o imorn är ja ledig :) Ska nog åka in till Torp köpcentrum och handla lite saker till huset, man får passa på när man precis har fått lön! Börjar ett idag, ja hoppas det e lika fint väder imorn. Idag har ja fått röjt upp lite i käl...

Av Sofia - 22 mars 2012 20:57

Har varit så där sjukligt trött i tre veckor nu, varken ja sover eller inte så e ja trött. Är nog bara i en dålig period! Trött ikväll med men ska se Revenge nu som är min nya favoritserie :) Imorn är det fredag å det e sjukt skönt att det snart blir...

Ovido - Quiz & Flashcards